Wednesday, August 10, 2011

Orang ikhlas Selalu tertindas? -- Part 2.

Sebelum tu, baca yang ini dulu.. Ok, ini sambungannya..

“AlLah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, AlLah berikan kepada kakak anak-anak yang cerdas menjadi.” kataku.

“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“AlLah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatulLah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.” kataku penuh semangat

“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”

“Maksud kakak?” tanya saya menguji kefahaman kakak itu.

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi AlLah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan AlLah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?” tanya kakak tadi dan nampaknya dia sudah semakin jelas.

“Itulah yang saya katakan tadi, takdir AlLah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.

“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…” saya terus menyambung..

“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?” tanya saya.

Kakak itu tersenyum dan berkata, “Tentu tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”

“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’ tanya saya.

“Pasti ada! Insya-AlLah.” jawab kakak itu dengan penuh yakin.

“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi AlLahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi AlLah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“SubhanalLah!” kakak itu beristigfar.

“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”

Saya suka cerita tentang kereta di atas. Sangat signifikan kan? Renung-renungkan dan selamat berbuka! Oh ya, esok abah balik dari umrah. Tetapi saya tak dapat nak jemput beliau di airport. Mujur hubby boleh ambil cuti. Comel rasanya bila mengenang hubby dan abah. Hihi.. Bestnya kalau saya boleh join. :( Ok lah, tata.

1 comment:

  1. watching online movie free  hbo,spot ,cinemax,max hd.,Tnt movie,nasional geopgrafi.,espn.,spot megamix ,star movie ,disney channel,history channel ,animal planet , discovery channel and more channel free CLICK TO WATCHING
    NAK DENGAR RADIO  MALAYSIA ONLINE FULL LIST RADIO VISIT LINK TO LISTEN
    TO WATCHING TV3,TV2,TV1,TVi,JAKIM TV ,MOB TV ,1HUJAU TV CLICK LINK TO WATCHING
    Listen Indonesia radio online CLICK TO LISTEN

    ReplyDelete